top of page
  • תמונת הסופר/תאוסי בנימין

קואליציית ארגוני תחבורה בר קיימא :עיריית ת"א יפו בשת"פ עם עמותות. תכנון נגד רצון התושבים



בחודש יולי 2019 נפלה לידי הזמנה של מיטל להבי למפגש של קואליציית ארגונים לקידום תחבורה בת קיימא, "המטרה לאחד כוחות למען ייעול אמצעי ההתניידות" ," יחד נפעל לגבש מדיניות ותהליכים פורצי דרך, פגישה ראשונה בנוכחות מר חולדאי, בתאריך 16.7.2019 " . הזמנה לארגוני דו גלגלי תחבורה וכדומה.

שלחתי את ההזמנה לתושבים משכונות רבות בעיר. אישרנו הגעה לפגישה. מטרתנו היתה לייצג את צרכי התנועה של התושבים והשכונות, ולהקטין את הדומיננטיות הלא מובנת ולא מקובלת של אינטרסים זרים.

תגובת הגב להבי מפתיעה הגב' להבי אסרה עלינו להגיע, לא נענתה לבקשות והסברים, מיותר לציין שלהבי לא ענתה למייל המפורט המסביר את הבעייתיות בהתנהגותה. כן לא ענה מר דניאל בראון מח' אסטרטגיה ובכירי עיריית ת"א.


פגישת הקואליציות של להבי התקיימה במועד. 16.7.2019 ונכחו בה רון חולדאי ועמותות תחבורה, נראה כי לא כל המשתתפים רשומים בפרוטוקול, זאת לאור הפירוט בהזמנה ורמזים לכך בפרוטוקול . להלן הנוכחים הרשומים:



סיכום ה מפגש לקואליציות ארגוני תחבורה וסביבה, עיריית תל אביב יפו 16.7.2019 :

מיטל להבי פותחת את הישיבה בפאתוס אופייני "אנחנו פה כדי לייצר שרשרת של פתרונות ולהוות כוח שיעבוד יחד כדי לחולל שינוי ולהוביל חקיקה ולהוביל סטנדרטים חדשים בדברים שצריכים לקרות בישראל כמדינה דמוקרטית שנותנת מענה לצרכי תושביה גם בתחום ההתניידות."

הגברת להבי לא רוצה את תושבי העיר ב"כוח המתהווה " ובוחרת לקדם את השינוי בידיעה שהוא נגד רצון התושבים, האם זו ישראל הדמוקרטית או ישראל למען אינטרסים זרים ושלטון דיקטטורי ?


מר חולדאי קורא לאחד כוחות למען השינוי. "אני שמח שאתם נמצאים כאן. שיתוף הפעולה בין כולם יכול רק לתרום. אחד הדברים שברורים לנו היום זה שעשר השנים האחרונות היו אבודות ...בתחום התחבורה הציבורית על חשבון רכב פרטי. זה היה תלוי בשר [ ישראל כץ] שלא היה מוכן להקשיב...ויכוח מקצועי בנושאים עקרוניים"

מר חולדאי לא אומר שעשר השנים האחרונות בתחב"צ היו אבודות גם בגלל שיתוף הפעולה הבעייתי בין נת"ע לעיריית תל אביב יפו ובעלי אינטרסים נוספים, שביקשו לייצר מקסימום נדל"ן, ראה הדר יוסף [3] , ומקסימום עבודות תשתיות עירוניות ע"ח המדינה, ולא התייחסו לצורך אמיתי בתחב"צ ולגודש אמיתי נדרש, המאפשר פתרונות תחבורה מהירים ופחות יקרים. הגוף המשולב: עיריית נת"ע תל אביב, עמלו ביחד על הפקת מקסימום והזדמניות כלכליות ,ומקסימום תשתיות עירוניות תוך פגיעה ודורסנות בתושבים וקניינם דרך " פרוייקט לאומי " לו אי אפשר להתנגד. כך באמת אבדו 10 שנים.


אופיר כהן [4] ,ראש רשות תנועה, תחבורה וחניה עיריית תל אביב יפו. אומר למשתתפים : "אנחנו צריכים אתכם בכמה מקומות קריטיים :בראש ובראשונה מול הציבור. אתמול היינו בשיתוף ציבור בשכונת הדר יוסף, שמענו מהתושבים על הצורך בשיפור התחבורה הציבורית בשכונה, דברים שחלקם ידענו וחלקם למדנו תוך כדי המפגש. כנגד כל התלונות שאין מספיק תחבורה ציבורית, היו גם תלונות שאין מספיק חניה ורוצים עוד מגרשי חניה ליד בית פרנקפורט, על חשבון העצים אני מניח. את שביל האופניים שלקראת ביצוע הם לא אוהבים כי הם רגילים לנסוע ברכב. הציבור הוא ציבור מגוון ולא כולם מחוברים למה שאנחנו מדברים פה עכשיו, לכן זה פער שצריך לסגור כדי שלא ייצא שאנחנו מדברים עם עצמנו. מיטל נמצאת באינספור סיורי שטח כדי לנסות ולהציג את הדברים. המקום הכי קריטי שצריך את הסיוע שלכם זה העבודה מול התושבים והקהלים השונים בהטמעת הצרכים."

האם מר אופיר כהן, אינו מבין את תפקידו כעובד עירייה בכיר? עובד המתפרנס מארנונה אותה משלמים התושבים. התושבים שיתפו אותו בצרכיהם, אך במקום לפעול למענם כמתבקש ,מעביר אופיר כהן את "הטיפול" בתושבים לעמותות הנוכחות במפגש. "להטמעת הצרכים.."

הצרכים אותם יש להטמיע הם האינטרסים אותם החליטו להבי וחבריה לקדם על גב התושבים .

בסיום המפגש נראה כיצד העמותות לוקחות על עצמן את " ההטמעה " כשברור להם :נגד רצון התושבים.


מיטל להבי "אני מברכת על המינוי של אופיר. הוא אדם מקצועי שהלב שלו נמצא במקום הנכון,

ויכול לסייע לכוון את הדברים למקום הנכון. המטרה המשותפת שלנו היא לפעול מלמעלה ולהוריד

את הגשם בבת אחת על פני כל המדינה בשינויים שהם גם שינויים רגולטוריים .

אני אוסיף גם שהייתי אתמול בהדר יוסף, שכונה בהתפתחות שעוברת התחדשות עירונית בהיקפים מדהימים. תקן החניה היום הוא לא מעבר לאחד לכל יחידת דיור, הציפוף במרחב הציבורי גם בגלל שאנחנו למעשה לוקחים שטחים לאופניים, לנת"צים, לאוטותל, לקורקינטים ומפנים את המדרכות להולכי הרגל שהכמות שלהם הולכת וגדלה. וכשיושבים בישיבה ושומעים טענות על קווים [ אוטובוסים] חסרים אנחנו עונים שראשית אנחנו לא בעלי הסמכות, ושנית גם אם היינו - חסרות תשומות. אין נהגים, וגם אם היו אז יש חוסר במסופים ונהגים ...."

כידאי לשים לב : להבי מודה שאינה יכולה לספק תחבורה ציבורית! כלומר הפתרון היחיד אותו היא מקדמת זה דו גלגלי .למען דו גלגלי להבי דורסת ופוגעת בחניות, בחופש התנועה, של תושבים מבוגרים שיאלצו לוותר על מקומות עבודה או מפגשים חברתיים ומשפחתיים, הורים לילדים צעירים לא יתפקדו בעזרת דו גלגלי בלבד. באינטנסיביות דורסנית נעזרת בעמותות ואירגוני תחבורה לפגיעה משמעותית בתושבים. מיותר לציין שהעמותות משתפות איתה פעולה .


מיטל להבי ואופיר כהן לא משתפים את העמותות במידע על הסיכון הבטיחותי , התושבים חוששים לביטחונם, כהולכי הרגל, תכנון בעייתי ומסוכן של שבילי האופניים, לכן מתחננים התושבים להשאיר את הרחוב ממותן תנועה ובטוח, לא לפגוע בעצים הגדולים ובמדרכות הבטחות.

להבי וכהן יודעים שהתושבים צודקים: בתאריך 16.5.2019 התקיימה בעיריית תל אביב יפו, בניהולם, פגישה בנושא הסדרת כלי הרכב הדו גלגליים. בישיבה זו עלו בבירור הנתונים הבעייתיים של פגיעה בהולכי רגל ותאונות דו גלגלי, עלה הקושי לנהל משתמשים מזדמנים, דובר על חוסר היכולת של העיריה לתת מענה בטיחותי שכן הצמתים ומעברי החציה והכבישים אינם בסמכותם. דובר על כך שהצפת העיר בכלים דו גלגלים ממשיכה, אך אכיפה והסדרה טרם יצרו שינוי. להבי וכהן מתעלמים משלל הסיבות עליהם דנו בחודש מאי , וטענות תושבי הדר-יוסף אותם שמעו רק אתמול וממשיכים לקדם תכניותיהם.


כאשר אחד המשתתפים בישיבה מתפעל משיתוף הפעולה העירוני עם כל בעלי האינטרסים ומציע להרחיב ולשתף גופי ממשל עונה מיטל להבי : "אם נכניס ממשלה וארגונים ממסדיים אנחנו נעצר בשלב מוקדם מאוד. " האם להבי אינה מעוניינת בגופי ממשל השוקלים שיקולים נוספים לאינטרסים הצרים שהיא וחבריה החליטו עליהם מתוך ראיה צרה?


מוסיף יותם אביזוהר, ישראל בשביל אופניים : " לנו יש מספיק שיתופי פעולה ומקומות להציג את הדברים שלנו, אבל אומר רק שהצגת פה המון כלים ומהלכים טקטיים ואסטרטגיים, והשאלה אם אפשר להוביל הסכמה על יעדי פיצול. אם צריך לעמוד ביעד של כך וכך רוכבי אופניים וכך וכך תחבורה ציבורית אפשר להציב יעדים מדידים ולעבוד בהתאם אליהם. אנחנו נצטרך את העזרה שלכם למשל בנושא שהוא חלק גדול מהבעיה וזה כמות הרכבים הפרטיים שנכנסים מידי יום לעיר שצריך לצמצם, וזה יהיה מהלך גדול. צריך מהלכים חקיקתיים, הלוביסטים שלכם יכולים לסייע לנו בקידום מהלכים מלמעלה למטה שישפיעו על כלל המדינה "

לוביסטים של מי? למי מתכוון מר אביזוהר? מה בדיוק מקדם מנכ"ל ישראל בשביל אופניים ? אם סופקו צרכיו בקידום שבילי אופניים, מה אכפת לו כמה רכבים נכנסים לעיר? מדוע הוא דורש לצמצם כניסת רכבים? ובכך לפגוע בלא מעט תושבי העיר, בני משפחותיהם, ובעלי העסקים בעיר.


להבי מבהירה את האינטרסים אותם היא מקדמת ואומרת לא פעם שהתושבים לא יודעים/ מתנגדים למתרחש

"אני רוצה לפנות מהרחובות את המכוניות ומפני שאנשים עדיין צריכים במדינת ישראל את האוטו בסופי שבוע, אז לא 3 רכבים ולא שניים-רכב אחד. אני מקווה לשלב את המדיניות הזו גם עם תווי חניה." להבי.

לדעת להבי את הרכב צריכים רק בסף שבוע, האם היא מודעת לכך שאזרחים רבים עובדים וזקוקים לרכב?

"אנחנו הולכים למהלך של הורדת הדו גלגליים מהמדרכות, וגם את הארבע גלגלים בלילה. תחשבו כמה מקומות חניה זה עומד לגרוע במרכז העיר לבדה. תפרוץ פה מהומה של קהל שקט שעומדים להיגרע ממנו לא 580 מקומות לאוטותל אלא מספרים הרבה יותר גדולים". זו הודאה בכך שהתושבים לא יודעים על המתרחש

סגנית ראש העיר תל אביב יפו מספרת את זה לעמותות ולמשתתפים אך לא לתושבים ...

"אתגר דעת הקהל – צריך לתת לאנשים להבין שזה מה שהולך לקרות וזה לא פשוט" מדובר ביכולתם של תושבי העיר לתפקד, בפגיעה באיכות בחייהם ולא בדעת קהל. כוונתה לפגוע בתושבים למען מטרות עתידיות שאינן נמצאות כלל בסמכותה, כי אם בסמכות משרד התחבורה.


היא ואחרים ומציינים בפגישה-שצפוי קושי ניכר עד שהרק"ל ינוע בעיר ועד אז תפגע גם התחבורה הציבורית , וכאשר לא קיימת תחבורה ציבורית ואין בכוחה לקדמה כפי שהיא מבהירה , היא מבצעת גזל חניות נרחב ומציפה את העיר בדו גלגלי.

משתתפי הישיבה מודים לעיריית תל אביב על כך שהעיר תהיה המובילה ותבצע את חלומותיהם ..


נתונים רבים ובעייתיים כתובים בפרוטוקול זה, אך סיכום הישיבה עולה חוסר מנהל תקין אם לא יותר מכך:

עובדי העמותות מקבלים משימות עבודה:

"- מדיניות חשמול כלי רכב, תח"צ, שיתופי ופרטי, אל מול מדיניות חניה ברחובותאדם טבע ודין.

- רכבים אוטונומיים-מתן היתר לנסיעות משתמשים בשאטל אוטונומי- אדם טבע ודין, 15 דקות

- קמפיינים להסברה, השפעה על דעת הקהל, הטמעת המדיניות החדשה ו"שיווק" התחבורה

הציבורית כחלופה טובה – 15 דקות , תחבורה בדרך שלנו, הסדנה לידע ציבורי

- נספח תפעולי לתכנית בניין עיר אפילו כמסמך מנחה בשלב ראשון. אפשר לחבר את זה

לעיריית תל אביב יפו כניסוי על תב"ע אחת – אדם טבע ודין .

- הצבת יעדי פיצול נסיעה, ארצי, מטרופוליני ועירוני – ישראל בשביל אופניים, מרחב .

- תכנון ארוך טווח – מרחב .

- עידוד הלכתיות, לרבות נושא ההצללה – מרחב ."

ידוע לנוכחים כי מטרת משימות העבודה, כוללות השתקת רצון ו דרישת תושבים. וכל פעולותיהם יפגעו בצרכים הנוכחיים של תושבי העיר ושלא נעשים על דעתם וללא ידיעתם, .

אך נראה שכולם משרתים אידאל או דיקטטורת ניהול תחבורה לא קיים והם לא חסים על הקרבתם לקורבן של תושבי ת"א יפו.

ועל כך ראוי לשאול את כולם : היכן האדם היכן הטבע והיכן הדין?



פוסטים נוספים בנושא העמותות שהחליפו את שיתוף ציבור :



  1. קואליציית ארגוני תחבורה וסביבה , 16.7.2019 , עיריית תל אביב , מיטל להבי

  2. מאמר קודם על הנעשה בהדר יוסף כאן בלחיצה על קישור זה

  3. בהדר יוסף קבעה העיריה תוספת של מאות אחוזים לבניה, לצורך כך נדרש הרס הבניינים, פינוי בינוי נרחב ,כל זאת בוצע ללא שיתוף ציבור כמקובל ,ונגד תכנון עירוני שאושר בתא 5000 . מנהלי עיריית תל אביב יפו ועובדיה מתעלמים מהתנגדות התושבים לכל המהלכים. ודוחפים את הביצוע .עתירה שהוגשה ודיונים בבתי משפט לא עוצרים את קבלני העירייה להמשיך להרוס את הקיים במרחב הציבורי. ולנסות לדחוק את חיי התושבים שיאלצו בלית ברירה לחתום על פינוי בינוי .

  4. אופיר כהן ראש רשות תנועה תחבורה וחניה עיריית תל אביב יפו , בישיבה זו מיטל להבי מברכת אותו על הצטרפותו.

אם לא איתרתם את המסמכים המדוברים , שילחו מייל ובקשה למסמכים ל israeltreesdefence@gmail.com






photo-1568607918870-9ddecf71275c.jpg

עצים הם תושבים | קיימות מקומית

צבא ההגנה לעצים | תנועת האקליפטוסים

bottom of page