top of page
  • תמונת הסופר/תאוסי בנימין

השקמה האדירה לשימור(9.1.2023) שמחה והתרגשות לצד השפלה כואבת


השפלה -שיעור כואב שהעצים מלמדים אותנו. את כל הטוב שמעניקים לנו העצים – יכרתו ברגע סוחרי עצים בשת"פ עם פקידים ומתכננים.

בשורה טובה – השקמה האדירה באשקלון לשימור .

לצד השמחה וההתרגשות על ההצלחה בהצלת השקמה האדירה, כאב ההשפלה.


מי חוגג מתהדר ומתפאר? פקיד יערות ראשי ארז ברקאי, ראש העיר תומר גלאם וסגניתו מיריי אלטיט.

עד עכשיו-אף אחד מהם לא ענה למכתביי(19.12.2022 -6.1.2022 ) לא התקשר, לא התפעל מהממצאים, לא אמר תודה חלילה, או "סמכי עלי , אני מבטיח העץ לשימור"

שלושתם-אחראים במסגרת תפקידם על הגנת השקמה. לא הגיבו למכתבים ולמידע הרב על שקמה אדירה קבורה בפסולת גזם ואדמה ואינה מוכרת לשימור.

באין כל תגובה ממשרד החקלאות ומעריית אשקלון- נסעתי לשקמה כל יומיים שלושה, המשכתי לתעד ולפרסם הזמנתי אנשי מקצוע ונאמני עצים,

בקישור פרסום אחרון :

(פורסם גם במקומון סטאר באשקלון ע"י ד"ר שלמה סוויסה)


הסרטונים והפרסומים עבדו-השקמה לשימור כרגע- וזה מה שחשוב.


הבוקר (9.1.2023 ) דוברות העירייה מתהדרת בשקמה מתפארת בטיפול ובשימור ונעזרת בפקיד יערות ראשי שמפרגן לעירייה.

את המידע שחקרתי ושלחתי להם מ 19.12.2022 הם כתבו בשם העירייה/ פקיד יערות ראשי ארז ברקאי/ סוהיל זיידן לשעבר פקיד יערות ראשי בקק"ל:


פרסום דוברות עיריית אשקלון-

הקמת טיילת יקותיאל אדם: פיתוח סביב עץ השקמה העתיק באשקלון

בקרוב יוצבו פינות ישיבה סמוך לעץ ושלט מידע אודות ההיסטוריה הענפה שלו;

פקיד היערות הראשי: "אחד העצים היפהפיים והעתיקים בישראל שנשמר היטב על ידי העירייה״


במסגרת הקמת טיילת יקותיאל אדם ועם השלמת שלב שימור רצפת הפסיפס, הקמת המדשאות, שבילי האופניים וההליכה, מבצעת העירייה בימים אלו עבודות פיתוח סביב עץ השקמה המוכר והאהוב, מהעתיקים והיפים בישראל, שנמצא במקום. העבודות יכללו הצבת פינות ישיבה מול העץ, תאורה היקפית ושלט מידע אודות העץ וזאת, מבלי לפגום בעץ עצמו או בסביבתו הטבעית של העץ.


גילו של העץ מוערך בלמעלה מ-1,000 שנים ויש שיאמרו שגילו מתקרב ל-2,000 שנה. העץ היה אחד מעצי השקמה ששימשו בעבר כאזור למנוחה ולעצירה מוצל היטב, של הסוחרים "בדרך הים", מהצפון ועד לדרום בישראל ומאזור סוריה ועד למצרים ברמה הבינלאומית. היקפו של גזע העץ הוא כ-11 מטר והוא מתפרש על פני כ-680 מטר, שהם למעלה מחצי דונם.


לדברי פקיד היערות הראשי של קק״ל, סוהיל זידאן, העץ העתיק מחובר בקו אווירי ישיר עם עץ דומה בעיר נתניה, הוכחה להיותו חלק מאותה דרך ששימשה את הסוחרים לפני למעלה מאלף שנה.

עוד מוסיף זידאן כי עושה רושם שהעץ נשמר היטב הן על ידי העירייה והן על ידי תושבי המקום.

״העץ, אחד היפהפיים והעתיקים בישראל, יכול להוות אטרקציה תיירותית ואני סומך על עיריית אשקלון שתעשה כן״, אומר זידאן.


ראש העיר, תומר גלאם: ״עיריית אשקלון משקיעה משאבים רבים בשימור משאבי הטבע והאתרים ההיסטוריים הרבים והענפים הקיימים בתחומה של העיר. העץ העתיק, שמגלם בתוכו אלפי שנות היסטוריה מרתקת ומהווה נכס טבעי, תיירותי ועירוני מובהק, הוא ראייה נוספת לכך ולחשיבות שאנחנו רואים בנושא כחלק ממהפכת שימור האתרים ההיסטוריים בעיר בכלל ועצי השקמה בפרט״.


סגנית ראש העיר הממונה על שימור האתרים ההיסטוריים, מיריי אלטיט: "בשנתיים האחרונות ביצענו מהפכה של ממש בתחום שימור האתרים ההיסטוריים בעיר ובתוך כך אנחנו פועלים לשדרוג, פיתוח וטיפוח העתיקות הקיימות בעיר, כמו גם עצי השקמה שהיו חלק מההיסטוריה העתיקה של ישראל. הפיתוח סביב העץ הוא צעד נוסף בתחום במטרה להפוך אותו למוקד משיכה ארצי ובינלאומי".


נזכיר כי רק לאחרונה, במסגרת מהפכת שימור האתרים ההיסטוריים בעיר, השלימה העירייה את הפיתוח הסביבתי המשמעותי בטיילת יקותיאל אדם, תוך הצבת שולחנות פיקניק ומשחק בחורשת האשלים הסמוכה, שימור רצפת הפסיפס העתיקה, הצבת תאורה ופינות ישיבה לרווחת התושבים והמבקרים הרבים. זה המקום לציין כי בעיריית אשקלון רואים חשיבות עצומה בשמירה על ערכי הטבע הקיימים בעיר ולראייה, אחד ממדדי איכות החיים הגבוהים מהם הביעו תושבי העיר שביעות רצון גבוהה הוא מנושא הפארקים והשטחים הירוקים בעיר." ( דוברות ע. אשקלון)


תודות לפרסומים לסרטונים ולמכתבים הושגה המטרה הראשונה :

העירייה הכריזה - השקמה תישמר

פקיד יערות ראשי מכיר בערכה .

הבעיה החמורה – "משרתי הציבור" לא יוקיעו ולא יחקרו ולא יענישו את מחוללי העוולה – שהייתה נגמרת בכריתת השקמה , אם לא הייתי מגיעה אליה בזמן. (לא ניתן להתעלם מ GIS עירוני בעייתי – שלחתי לעריה חיתוכי מסך-תוקן במהירות ללא תגובה)

לא ידוע לנו אם יבוצע שינוי ייעוד כנדרש, אם השקמה תישמר בתוכניות מתאר .


סעו להכיר את השקמה האדירה - לפני שיטפלו בה בקיצוץ מיותר.

כתובת השקמה: רחוב צבי סגל פינת רחוב מרגלית אשקלון.

באהבה

אוסי בנימין

תודה לפרופסור צביקה מנדל על חוות דעת מקצועית

תודה לד"ר ישראל גלון על חוות דעת מקצועית



















photo-1568607918870-9ddecf71275c.jpg

עצים הם תושבים | קיימות מקומית

צבא ההגנה לעצים | תנועת האקליפטוסים

bottom of page