top of page
  • תמונת הסופר/תאוסי בנימין

גוש דן וירושלים, האם טעות או הונאה בבסיס העדפת LRT על פני BRT, והפשע-כריתת העצים תחילה.


האם מסתבר כעת, שבגלל טעות או הטעיה של נת"ע ושיתוף פעולה של משרד התחבורה, נתיבי איילון ואחרים נגררנו לפקקי הענק? עלות הפקקים 40 מילארד ₪ לשנה [1], וחפירות וחסימות נצחיות לביטול תחב"צ קיים, לפגיעה בעסקים, זיהום אויר הרסני וכריתות עצים נרחבות.

כיצד בחירה טכנולוגית LRT מבוססת טעות/הונאה, מונעת מישראל משך מעל 10 שנים, שילוב מהיר ולא יקר של תחבורה ציבורית בטכנולוגיית BRT , מתקדמת נוחה נגישה יעילה כבכול העולם.

15 שנה לפחות, ידוע להם ש BRT 'רכבת קלה' על גלגלים, עדיפה בכל המשתנים על LRT.

באיחור של 12 שנה 'ברר ומצא' משרד התחבורה שקיבולת הנוסעים ב BRT זהה ל LRT .

בשקט מוחלט נעלמה לאחרונה הטעות/הונאה על קיבולת נמוכה של BRT שהוטמעה ב 2010 מחקר של הכנסת.

הטעות/הונאה הובילה לתכנון רק"ל מוטה מסילות בירושלים וגוש דן.



במדינת עולם שלישי ישראל מובטחים לנו פקקים הרס חפירות וכריתות נרחבות לעוד שנים ארוכות. בהובלת מי שנדרשו להסדיר תחבורת ההמונים מהירה ויעילה.


הטעות/הונאה הוטמעה במחקר הכנסת מתאריך 1.6.2010 'פתרונות תחבורה באמצעות אוטובוסים' [2] חברת נת"ע תורמת למחקר את ההשוואה בין LRT רכבת קלה על מסילות ל BRT רכבת קלה על גלגלים.

"מהיתרונות הבולטים של BRT רכבת קלה חשמלית על גלגלים הוא העלות הנמוכה של הקמתם לעומת שירותים מקבילים של) LRT רכבת קלה חשמלית על מסילות) או רכבת תחתית. לפי חישוב שנעשה בעבור העיר קוריטיבה בברזיל.BRT מתאפיינים בגמישות תפעולית רבה, הם גם יכולים לטפס בשיפוע חד ואילו LRT מוגבל עד 6% ...יתרונות נוספים גמישות התפעול, נוסעים באופן עצמאי על כביש ללא צורך בחיבור לתשתית חשמל...התחנות של BRT קצרות יחסית כ 20 מטר. לעומת 60 מטר לתחנות של "

טוענת נת"ע "החסרונות של BRT בהשוואה ל LRT 'בעיקר בתחום הקיבולת הנמוכה לשאת מספר גדול של נוסעים הקיבולת היא כ 140 נוסעים לעומת 520 ב LRT . קיבולת BRT לשעה 4,200 נוסעים לעומת 10,400 נוסעים בLRT." [3]


המידע של נת"ע לא נכון ,הן בקיבולת נוסעים והן בקיבולת לשעה. נת"ע משווה בין לא בן שווים, ומספקת נתון מוחלט כאילו קיים רק דגם אחד

במחקר משתתפים משרד התחבורה, נתיבי איילון רכבת ישראל - ונת"ע היא זו שמספקת את המידע. וכולם שותקים

(כל הפרסומים על יתרונות BRT נעלמו מהרשת, ככה מנהלים הונאה)


פרסומים רבים מהארץ ומהעולם -קיבולת BRT ׁ


חברת VOLVO מייצרת BRT לברזיל (קוריטיבה), דרום אפריקה ועוד. באתר החברה פרסום משנת 2006 ,: הוזמנו 64 יח' BRT , מתוכם 40 יחידות בקיבולת 270 נוסעים ו 24 בקיבולת 160 נוסעים. מידע נוסף בפרסום [4]



אוקטובר 2007 פורסמה סקירה נרחבת 'מבוא למערכות BRT'

"קיבולת המערכת בקטע שיא תלויה בין השאר בגודל הרכב, בתדירות...בשל השונות בין המערכות קיים טווח ערכים רחב שלקיבולת שיכול לנוע בין 5000 נוסעים לכיוון לשעה עד 40,000 . ערכים אלה ברי השוואה למערכות רכבתיות שונות" [5]


"המחקר" הוא רק ההתחלה. בשיטתיות הטעות/הונאה הובילו לתכנון מוטה מסילות הכרוך בניפוח משמעותי של העבודות, והתמשכותן שנים ארוכות. שאיבת תקציבי עתק מהמדינה, וחפירה בלב העיר בלב חיי התושבים משך 10 שנים, תוך פגיעה קשה בתחבורה הציבורית רחובות ונתיבים נחסמים למשך שנים, הפקקים וזיהום אויר מתגברים, מופקעים חצרות וחניות ובניינים, העסקים המקומיים נהרסים, פגיעה אנושה במבוגרים ואובדן הבטחון האישי, פגיעה ארוכת טווח במרקם החיים העירוני, וכריתת עשרות אלפי עצים גדולים ברחובות הערים.


קוי תחבורת המונים [6] מנוהלים בגוש דן ע"י נת"ע ובירושלים ע"י צוות אב לתחבורה

הטעות היתה מתבטלת לו פעלו כחוק ע"פ ידע מקצועי. תסקירי השפעה על הסביבה הם הכלי להגן על הציבור מאינטרסים זרים בתכנון

בכל קו נדרש לבצע תסקירי השפעה על הסביבה-הכוללים חוות דעת מקצועיות, ותצהירים חתומים למניעת ניגוד עניינים. בכל קו נבחנת הטכנולוגיה המתאימה על פי כמה משתנים:

כמויות נוסעים צפויות,

זמינות התשתית והדרכים,

השתלבות אפשרית של כלי רכב במרחב,

ועלויות ההקמה והתפעול של המערכת.

ב-2013- תסקירי השפעה על הסביבה קו סגול, כותב הסוקר כאמור את המשתנים לבחינת הטכנולוגיה. הסוקר קובע :שתי החלופות BRT ו LRT מתאימות לגוש דן. (באופן תמוה לא נותן העדפה.)

בהמשך הסוקר כותב: " קיבולת BRT נמוכה 140 נוסעים" והערה: "המידע נמסר ממנהל הפרויקט של נת"ע."

כך נבחרה הטכנולוגיה לקו הסגול-LRT -רכבת על מסילה. ולא BRT בביצוע בזול בקלות ובמהרה .

לכאורה, התסקירים מוטים ולא בוצעו כחוק. בניגוד לחוק נקבעה העדפה טכנולוגית על סמך מידע ממנהל הפרויקט של נתע. לתכנון מוטה מסילות.

על בחירת עובדי ומנהלי נת"ע - לא להוביל את התכנון ע"פ תסקיר מקצועי חתום כחוק, ולהטמיע נתון כה מרכזי המבטל אוטומטית את ה- BRT כטכנולוגיה מתאימה, צריכה להתבצע חקירה. המשמעות הכספית אדירה. והפגיעה בציבור משמעותית מנטלית וכלכלית


כאמור תכנון מוטה מסילות- בעזרת מצג שווא ש BRT לא מתאימה, החליטה נת"ע על רק"ל מסילתי.

התושבים לא זכו להגנת החוק בלשון המעטה.


ראשי עריית ראשון לציון, מאז שנבחרו, סירבו להקריב את העיר והתושבים, ולכן-הקו החום קודם כ BRT (ART סיני), רכבת קלה על גלגלים צפויה לפעול תוך כשנה. ולפתע המידע מתפרסם:

'רכבת קלה על מסילה(LRTׂׂ) מצריכה 10 שנים לפחות לעבודות תשתית והקמה, ואילו רכבת על גלגלים (BRTׂ) יכולה להתחיל לנסוע בתוך שנה אחת מקבלת ההחלטה..' [7]

'בדיקות שערכה חברת נתיבי איילון לבקשת משרד התחבורה, מצאו באחרונה כי רכבת על גלגלים היא החלופה היעילה ביותר. מבחינה כלכלית ובטיחותית לנוסעי התחבורה הציבורית ולמשתמשי הדרך [8]


מדוע נתיבי איילון טוענים שמצאו לאחרונה ? נתיבי איילון השתתפו במחקר הכנסת ב 2010, , ונתיבי איילון השתתפו במחקר 2007 על קיבולת BRT וסקירת הדגמים בכל העולם.


בטבלה הפערים שפורסמו, פגיעתה הקשה של הטעות/הונאה ברורה



חשוב להבין שבירושלים וגוש דן- לא רק מונעים כניסת תחב"צ מתקדם, גם מבטלים בשיטתיות את התחבורה הציבורית באמצעות חסימת נתיבים מרכזיים בהם נעו ביעילות אוטובוסים ומוניות שרות.

כעת ברורה הסיבה לפקקי הענק. בגלל "טעות" השקיעו 12 שנה בכיוון לא נכון.

נגזלו מאיתנו תחבורה ציבורית מהירה ויעילה משך שנים ועוד ידם נטויה .


לזכות השרה מרב מיכאלי יכולנו לזקוף את הברור והממצאים, אבל השרה שותקת וחושפת את הציבור למחטפים, ובריונות . ולכריתת עצים בניגוד לחוק. (בעלי האינטרסים זרים רוצים לקבוע עובדות בשטח. בראשם סוחרי העץ )


תצטרפו לתקן את המחדל : https://forms.gle/ErSuHw3tPZJSTWsN9



ירושלים-צוות אב לתחבורה בניהול ראש העיר משה ליאון

במפה קוי הרק"ל העתידיים.


קו כחול

קו כחול לפני תכנון. לפני מכרז ולפני תקציב . (לאחרונה פרסם החשב הכללי יציאה למכרז)

קו כחול אידאלי BRT מהיר ויעיל ללא חסימות וחפירות והרס ( בהם מעוניינים רק בעלי אינטרסים זרים)

במפה למטה קו כחול על רקע צבע אדום - נת"צ

יתרונו וגמישותו של BRT – השתלבות בנת" צ קיים לצד אוטובוסים. והחלפתם בהדרגה בהתאם לגודש. כמות האוטובוסים תצטמצם, ואז לא יהיה צורך לסלול עוד נתיבים ( לצערם של בעלי האינטרסים הזרים) תוך שנה יכולה כבר לפעול מערכת יעילה ונגישה ונוחה .


קו כחול -עמק רפאים.

מדובר בשכונה עתיקה לשימור בה בתים עתיקים. הרחוב המרכזי צר בו עצים ותיקים וגדולים מאוד.

באופן מוזר ברחוב ללא גדוש תחבורה ( פס אדום דק מסומן במפה ) רוצים משה ליאון וצוותו לעביר מסילות לקו כחול


שכונה לשימור מחמיר, נכס לאומי, בכל העולם הולכים על בהונות להגן על אתרים כאלו , בירושלים רוצים להרוס' לחפור ולחסום.

הרס אזור לשימור יחודי ומדהים. מי מינה את צוות אב לתחבורה ? כיצד הם לא יודעים על יתרונות ה BRT ? הנע על כביש קיים, ללא הרס.


כאמור אין תכנון מפורט. ההפקרות חוגגת והבריונות בשיאה. מנסים לייצר מצג שווא של תכנון גמור. בלא ששקלו BRT . ולמרות שהתושבים שלחו מידע והתחננו בכל דרך לעצור את ההשחתה. את הכריתה ואת הכבלים החשמליים המכוערים בלב שכונה לשימור. היכן המדינה?

לתושבים שלחו לאחרונה "מסר דיכוי" : 'לקחנו מתכנן שיגמור הכל מהר מאוד, אין מה להתנגד' , זו הרמה הנחותה בה מנוהלת עיר הבירה?


אין תכנון מפורט, הוצגו לתושבים "תוכניות"-צביעה ומצג שווא להשתיק התנגדויות כאילו יש הצדקת לכריתת העצים. בניגוד לחוק והנהלים.

המתכנן או המודד או גורם אחר סימנו את כל העצים הגדולים לכריתה ( בצהוב. ) היכן הגברת ברברה אהרנסון? ההפקרות בתחום אחריותה.

האם אהרנסון לא מכירה את הגנת העצים כחוק?

על דעתה של ברברה אהרונסון - קודם כורתים עצים ואחר כך מתכננים ?


לא פגשתי אנשים טיפשים בעמק רפאים. הם מבינים מה קורה. ההרס הצפוי וההשחתה לא ניתנים בכלל להכלה .


לאן התדרדרה התוכנית לתחבורת המונים שאמורה היתה להיטיב? הפחדה וטרור על תושבי העיר ובפרט המבוגרים, בשילוב טעות/הונאה להתעלמות מפתרון ה BRT -לתחבורה ציבורית מהירה ויעילה,

האחריות על השרה מרב מיכאלי , (רוצה להיות שרת האוצר ולהוריד את יוקר המחיה). יוקר המחייה כאן ועכשיו באחריותך.

היתרון של BRT ברור. הכרחי לעצור את כל התוכניות ולהוציא הוראה רק BRT .

לעצור את הבריונות . קו כחול ואחרים רק BRT ולהתחיל מחדש.

איסור מוחלט על רישיונות כריתה לקוים עתידיים .

הגנת העצים בתוכניות :

ביזת העצים בעיר היא הפשע הגדול ביותר. ההונאה נקראת " פינוי תשתיות" .

עצים הם לא תשתית לפינוי , עצים מוגנים בחוק. התכנון חייב להתחשב בעצים כחוק.

העצים על המדרכה , הרק"ל על הכביש. ולמרות שהתכנון לא גמור ולא פעם בכלל לא התחיל – את העצים כורתים מראש. או מאשרים מראש לכריתה בניגוד חמור להוראות החוק (רישיון כריתה לא מכשיר את העברות על החוק. )

אספקת סחורת עץ ,ביזת עצי העיר , רישיונות כריתה מראש - לפני גמר תכנון- זה פשע וגנבה

כריתה מראש מייאשת ומשביתה את הציבור -דיכוי למען רווחיהם של בעלי אינטרסים זרים, להם מעניקים הפקידים את המרחב הציבורי שלנו , לשנים ארוכות ואת ניהול חיינו וגזל המשאבים. רק להם מעניקה הפקידות שרות VIP


שותפים באיסוף המידע :

רמת גן- -מריה, יאיר, יהודה , גלית ואח' (פגיעה קשה של LRT בתושבי רמת גן )

עמק רפאים -מרדכי, נגה, אפרת, רותי, משה, יוסי, פגי, דניס, רבקה, ג'רמי, מרים, הדס, שרה, קולין, אילנה, לורה ואח'

תמונות- עמק רפאים דניס גולדמן.

הערות [1] עו"ד תמי פירון בועדת תשתיות של THEMARKER 2020 [2] מחקר הכנסת ביוזמת דב חנין. במטרה לקדם תחב"צ יעיל ומהיר, להפחית זיהום אויר ולסקור את הפתרונות בעולם [3] הכנסת מרכז המחקר והמידע "פתרונות תחבורה ציבורית באמצעות אוטובוסים" 6.1.2010 [4] VOLVO BRT 2006 https://news.cision.com/ab-volvo/r/order-for-64-volvo-buses-to-bus-rapid-transit-in-brazil,c208337 [5] תנועה ותחבורה אוקטובר 2007 מבוא למערכות BRT . א. גולני, נ. יואלי . ערכו -מ.סיינוק. ר. אמיר [6] 6.1.1987 החלטת ממשלה 1675 תמ"א 23 א 'שמירת תוואי למסילות ברזל' בערים בחתימת שר הפנים אליהו סוויסה , בתיקונים לתמ"א הפכו התוואים לתחבורת המונים , לקביעת טכנולוגיה בכל קו בהתאם לבחינת המשתנים בתסקירי השפעה על הסביבה [7] משרד התחבורה מצא כי רכבות על גלגלים בטוחות ויעילות יותר — ואז בחר באגד עומר כרמון 14.8.2022 TheMrker [8] https://www.themarker.com/dynamo/cars/2022-08-14/ty-article/.premium/00000182-97bb-d9bc-affb-f7bf44f90000?utm_source=App_Share&utm_medium=Android_Native&utm_campaign=Share

photo-1568607918870-9ddecf71275c.jpg

עצים הם תושבים | קיימות מקומית

צבא ההגנה לעצים | תנועת האקליפטוסים

bottom of page