top of page
  • תמונת הסופר/תאוסי בנימין

הנצחת חלל והגנה על האקליפטוסים במחנות צה"ל


עדכון : ערב יום הזיכרון 2021. למכתב התמים שנשלח בערב יום הזיכרון לראשי מערכת הבטחון, ראוי להוסיף את המידע שנצבר השנה :

במהלך השנה האחרונה נכרתו עצי ענק מאחורי הגדרות ואחרים הושחתו, דילול והשחתה הם היום שיטה "מקובלת "

מחדל השחתת נטיעות העבר בעיצומו. ישראל תתמודד עם משבר האקלים לאחר פגיעה מכוונת בחוסנה.

וזה ארוע בטחוני בכל קנה מידה.

משרד חקלאות מתעלם ממהות החוק, פקידי ציבור עוסקים בהחלשת הגנת העצים. כאילו אין חוק ותיק וחזק בישראל.

לכן ,מאחורי הגדרות נכרתו אקליפטוסים רבים, יערות עצי הענק במחנות צה"ל נגזלים מהציבור ומועברים באובססיביות לתאבי הבצע.


המהלך הנכון וההגיוני, צריך היה להיות: לשמור על עצי הענק, בדיוק בהתאם לחוק הגנת העצים, ולבנות בשטחים פתוחים, בשדות החיטה ושטחי הבור הסובבים את מחנות צהל. ערכם של שדות חיטה אינו דומה לערך יערות עצי הענק הנדירים בארץ שנשמרו במחנות צה"ל. ערכם סביבתי תרבותי ואקלימי .

אך יש מי שתיעדף את ערכם הכלכלי ללוביזים המשומן של סוחרי העץ. לתעשיית העץ בחברון , לכורתי העצים . משאב לאומי נגזל.

בנוסף יש מי שעוסק בהורדת ערכם של העצים הגדולים, והפחתה בערכו של הייעור, דמוניזציה לעצים וייעור. ואלו הם: גורמים במשרד להגנת הסביבה, גורמים בחברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים .הם המעניקים הכשר לכריתת עצי הענק. כאילו הם אויבי הציבור.

בשנה האחרונה הנושא נלמד, פורסם והועבר לגורמים השונים האמונים על חוק הגנת העצים-אך מסתבר שפקידי ציבור הם חלק מהשיטה.


קשה להימנע מהבנת הנושא בשלמות: דיל כריתת עצים, ובפרט אקליפטוסים, מנהל את התכנון מוטה כריתת העצים,

אקליפטוסים הם העצים היקרים ביותר ומועדפים על סוחרי העצים.

לצערנו , האובדן הוא עצום, הם העצים המשמעותיים ביותר במשבר האקלים. הנוף הגבוה והגדול ביותר בישראל המדברית,, עץ סתגלן ליובש. הציבור נלחם במשרד החקלאות ובתכנון בכל הארץ ולא מודע לגורמים המוזכרים לעיל המייעצים לכרות את עצי ענק. אותם גורמים גם מנסים לצמצם את הייעור בארץ ככל הניתן. חולשתו של משרד החקלאות משרתת אותם מצויין.


חוזה עתידי לכריתת עצים .

כריתת אלפי אקליפטוסים בני עשרות שנים,-בכל תוכנית, יתכן ומעידה על חוזה עתידי למסחר בעץ, שנערך על ידי גורמים הקשורים לשלטון/לפקידות. שקידמו בדרכים שונות תכנון מוטה כריתות אקליפטוסים. יתכן והתחייבו שתוך X שנים תסופק הסחורה וקיבלו תשלום על כך. חוזה עתידי לסחר בעץ נסחר בבורסת הסחורות, החוזה שכיר ומהווה הון עצמי לצדדים בחוזה . כמות האקליפטוסים עצומה, כסף גדול.

עשרות אלפי עצי ענק נכרתים בשיטתיות כאילו היו עשב רע. למרות החוק להגנתם. פעם קראנו לזה מחדל תכנוני , והיום : שחיתות.


--------------------------------

ערב יום הזיכרון 2020.

מכתב הנצחה ליום הזיכרון והגנת האקליפטוסים במחנות צה"ל נשלח לראשי מערכת הבטחון ,

בשמנו ולזכר יקירינו, חללי מערכות ישראל, אני פונה אלייך במכתב הנצחה ייחודי זה.

ראשית אבקש להודות לכולכם מכל הלב, על ההתגייסות ופעילות נחושה במאבק למען בריאות הציבור . פנייתי אליך בשמי בשם כל מי שהצטרפו למכתב נובעת משילוב שני אירועים חריגים ומשמעותיים.

  1. דאגה לבריאות הציבור- היא הסיבה שמנעה מאתנו להגיע לבתי העלמין ולקיים טקסים המוניים, כבכול שנה.

  2. בראש המאבק למען בריאות הציבור- עומד שר הבטחון , ראש המוסד, חיילות הצבא וחיילי צה"ל, כולם מגויסים להילחם נגד האויב החדש, מגפת הקורונה. למען בריאות הציבור .

מעתה- בריאות הציבור ובטחון המדינה, אחד הם. מהיום והלאה לא ניתן עוד לנתק ביניהם.


כשר הבטחון, ביכולתך להשפיע על בריאות הציבור ועתידנו, בנושא משמעותי, בגינו אני פונה אלייך.

הכרחי להעלות את המודעות, להכיר בערך העצים הגדולים במחנות צה"ל, לבריאות הציבור עצי הענק, בני עשרות שנים, נשמרו במחנות צה"ל, עצים אלו משמעותיים .

לבד מהיותם של האקליפטוסים חלק ממורשת התרבות וההיסטוריה של מדינת ישראל, הם מסמלים את החזון, המאמץ והאומץ של דורות מקימי המדינה. נחישותם להפוך מדינה מדברית לירוקה ושופעת, מיוערת ומשגשגת. צבא הגנה לישראל מראשית דרכו, עסק בייעור בטחוני כחלק ממערך ההגנה על כוחות הצבא והמדינה. ייעור בטחוני זה הינו היום ייעור החשוב לביטחון הבריאותי של הציבור.


נוכח כריתת אלפי עצים גדולים, בפרט אקליפטוסים, בשנים האחרונות, ברור לכולנו שהעצים נכרתים בגלל חולשת הפיקוח, מנהל לא תקין, אינטרסים כלכליים, תכנון לקוי וחסר מודעות. כריתת העצים אינה הפיכה. עצים גדולים לא יצמחו שוב, לכן יש להגן על העצים הגדולים מפני כריתה. בראשית אציין כי על פי המחקרים:

  1. מגפות פורצות באזורים בהם המאזן האקולוגי מתדלדל, דילול המאזן האקולוגי מתרחש כאשר כורתים עצים גדולים, ובפרט חורשות וקבוצות עצים וותיקים שהם בסיס המערכת האקולוגית.

  2. תחלואה ומוות ממגפות פוגעים קשה יותר באזורים בהם זיהום האויר מוגבר. עצים ,ובפרט עצים גדולים מרובה עלים כאקליפטוסים- מסננים את האויר ומפחיתים משמעותית את הזיהום האויר.

מוכרים לכולנו מחזות מהמתרחש בעולם, אזורים צחיחים הם שם נרדף למלחמות , מחלות ורעב.

בתמונה : שריד לעצי הענק במחנה צריפין.


החוק וערכיות העצים במחנות צה"ל

קבע המחוקק את "התיקון לחוק להגנת עצים בוגרים" בשנת 2008 , על פי כל המדדים שנקבעו בנהלי החוק העצים במחנות צה"ל הם עצים בעלי ערכיות גבוהה עצים לשימור מחמיר . ייחודם של עצי הענק במחנות צה"ל נובע מהיותם מוגנים מוונדליזם, מכריתה פיראטית לצרכי הסקה שדרות עצים וותיקים וחורשות בכל הארץ נכחדו בגלל תכנון לקוי, ולעומתם עצים במחנות צה"ל נשמרו.

עצי מחנות צה"ל הם חלק ממארג העצים הגדולים, חורש ייחודי, רב ערך ונדיר, לאדם וסביבתו הבריאה.


כיצד העצים, ובפרט חורשות העצים הגדולים, משפיעים על בריאותנו?

  • העצים הגדולים מפחיתים משמעותית את התגברות החום במשבר האקלים.

  • חורשות העצים הגדולים מפחיתים את החום המקומי בשטח נרחב.

  • העצים הם הגורם היחיד שמנקה את האויר מפחיתים משמעותית זיהום אויר.

  • העצים הגדולים ומרוביי העלים משמעותיים לאספקת החמצן

  • העצים מרחיבים את המגוון האקולוגי ושומרים עליו, ציפורים, חרקים דבורים, שפע אקולוגי .

  • העצים הגדולים בולמים רוחות עזות ומווסתים אותן.

  • אזורים מיוערים מגבירים את כמות הגשמים , ובכך מגדילים את מאגר המים, הנחלים ובע"ח.

  • שורשי העצים מייצבים את הקרקע, מונעים סחף ומפחיתים את הסיכון ברעידות אדמה.

  • שורשי העצים מגבירים חלחול , מעשירים את האדמה ואת מאגר מי התהום.

  • שורשי העצים מקטינים את סכנת השיטפונות.

  • עצים בקרבת מבנים מפחיתים את השימוש במיזוג אויר והוצאות החשמל ב50%.

  • העצים הגדולים מיטיבים נפשית ופסיכולוגית עם השוהים לצידם.

  • עצים וחורשות בעיר מאפשרים את ציפוף העיר על ידי מיסוך הרעש והנראות.

  • אזורים מוצלים מאפשרים את השהייה בחוץ גם בימים חמים, ובכך משפרים את איכות חיי הקהילה והמסחר ולא את החיים המסוגרים בחללים ממוזגים.

  • האקליפטוסים בפרט מזינים את הדבורים ומהווים בית גידול עצום וחשוב לחקלאות ולסביבה.

  • עצים ותיקים מהווים עוגן של שייכות ויציבות בחיי האדם.

מוכח ומדעי -בכוחם של העצים הגדולים לייצר שינוי משמעותי בבריאות הציבור .


הגנת ושמירת העצים הגדולים- מדוע היא הכרחית?

לצערנו -העולם מתחמם , חוסר יציבות במזג האויר, נגישות רבה לשטחי ייעור, אינם מאפשרים עוד לעצים צעירים לצמוח ולהגיע להיות עצים גדולים ובטוחים. בעלי המקצוע איכותיים (ללא אינטרסים) אומרים בצער: איננו מצליחים לגדל שוב את עצי הענק שגידלו הדורות הקודמים. כל התנאים השתנו, תנאי הקרקע, האקלים, ובנוסף לכך שיכלול כלי העבודה וכלי התחבורה, ובעיקר נחישות בעלי העניין, הם הגורמים לכך שפגעי מזג אויר וקרקע, השחתה והגיזום הפיראטי, העדר פיקוח , מונעים את גדילת העצים במשך עשרות שנים. הגנבה קלה לביצוע וקשה למעקב.

כריתת עשרות שנות צמיחה ראוי להיחשב פשע לאומי ובטחוני ,גם אם תכנון לקוי אישר זאת.


בכל הארץ הושחתו ונכרתו חורשות ושדרות עצי ענק בעיקר בשנים האחרונות. . לדאבוננו בכל הארץ , תוך כיפוף החוק והנהלים, ולמרות התנגדות האזרחים בכל הארץ, נכרתו עצים גדולים ומשמעותיים. יערות חד פעמיים בארץ מדברית, שלא יצמחו כאן יותר. נכחדו ואינם. תכנון קלוקל ועצל , הגמשת נהלים, והתבססות אינטרסים זרים במערכת התכנון . בהתאמה - אכיפה ופיקוח דלים. כך הושחתו ונכרתו חורשות ושדרות עצים גדולים בני עשרות שנים.


קשה מאוד לייער מדינה מדברית . זה אורך עשרות שנים. קל לקבל החלטות הגובלות בשחיתות ולהכחיד את הייעור.

מה קורה לעצים הגדולים במחנות צה"ל ? חדשות לבקרים אנו שומעים על אירועים שונים נקודתיים המצביעים על מודעות נמוכה לערך העצים

  1. עצים וותיקים לשימור נכרתים בטענה ש"המפקד רוצה שטח נקי ".

  2. עצים המוכרזים "מסוכנים" לאחר שהוזנחו/ הושחתו, ולכן נכרתים. מסוכנות היא פועל יוצא של הזנחה.

  3. כריתת עשרות אלפי עצים במחנות צה"ל המתפנים חורשות עצי ענק עליהם שמר הצבא במשך עשרות שנים, בפרט בקרבת הערים, נכרתו ומיועדים להיכרת. עצים אלו מיטיבים עם האזרחים שחיים בקרבתם, הם הריאה הירוקה המגנה על האזור מזיהום אויר והתגברות החום. אין לה תחליף. ערים הצטופפו והכחידו את רוב העצים בתוך העיר ובסביבתה למען בנייה ותשתיות .

ההחלטה התמוהה לכרות עשרות אלפי עצי ענק בבסיסי צה"ל ,הינה, ללא ספק בניגוד למהות החוק להגנת עצים בוגרים. יש לבנות בשטחיי הבטחון הצחיחים המקיפים את הבסיסים לאחר פינוי הבסיסים לשמור על חורשות העצים לטובת בריאות הציבור.

הכרחי להגן על חורשות עצי הענק בבסיסי צה"ל. על פי נהלי החוק – נדרש לקבל אישור פקיד יערות ראשי לפני שמבצעים תחילתו של תכנון, המטרה של השלב הראשוני -לוודא היתכנות לבנות בשטחים אלו ולמנוע תכנון המחייב כריתת אלפי עצים לשימור על פי החוק. למרות זאת בחר מי שבחר לקדם תוכניות במכוון על העצים הגדולים ותוך כריתה מאסיבית שלהם. העצים הללו , על פי כל המדדים, עצים לשימור מחמיר . ברור כי הטעיה וסילוף נהלים מתרחשת כאשר אלפי עצים לשימור מחמיר נשלחים לכריתה.

לנו אזרחי מדינת ישראל, המתמודדים בשנים האחרונות עם מערכת תכנון וועדות הרומסות את חוקי הסביבה, את החקלאות ואת טובת הציבור למען אינטרסים זרים, תוך בזבוז הון עתק מכספי ציבור , מוכרות היטב תוכניות אלו. אך אין אח ורעה לשואה הסביבתית של כריתת עשרות אלפי עצי אקליפטוסים גדולים. במחנה צריפין נכרתו 1500 עצי ענק . במחנה סירקין מתוכננים לכריתה 3000 עצי ענק. לתוכנית זו הוגשו 5000 התנגדויות , והתוכנית בברור עדיין לא אושרו רישיונות כריתה , אך השכנים שומעים היטב עצים מתרסקים ומסורים חשמליים מנסרים את העצים- מאחורי גדרות הבסיס, ללא קבלת רישיון כריתה. מצמרר לשמוע את ראשי הערים - בקריית אונו ובפתח תקווה מתגאים שהבטיחו להם שיקבלו שטח " נקי מעצים", מדובר בחוסר מודעות וחוסר הבנה מוחלט, פגיעה בבריאות ובאיכות חיי תושבי העיר.


כיום יש עודף של 170,000 דירות בתכנון שכנראה לא יצאו אל הפועל, אך ההשחתה הסביבתית וכריתת העצים, מבוצעת במהירות, גם אם התוכניות רחוקות מלהתבצע. לצערי, אנחנו האזרחים, לא יכולים להגיש עררים לרישיונות כריתה במחנות צה"ל, ולכן לא יכולים לסייע בהגנת העצים הייחודיים והחד פעמיים הללו. אלו העצים של עם ישראל לא של הצבא.


אני מבקשת ממך , ביום זיכרון חריג זה, בו בריאות הציבור ובטחון המדינה אחד הם, לזכר חללי מערכות ישראל, לכבוד מקימי המדינה שלא חלמו שנשוב למדבר, למען עתידנו ועתיד ילדינו

  • הכרחי לעצור את כריתת העצים באופן מידי. בפרט כריתות עצים בהסתרה ללא רישיונות כריתה. יש לבחון ב שבע עיניים כל כריתה , האם היא הכרחית , ולהוקיע בעלי תפקידים המקדמים כריתות.

  • הכרחי לבדוק האם התוכניות הכרחיות ולעשות כל מאמץ ולהגן על העצים הללו.

  • יש להגביר את המודעות של גורמי הצבא להגנת עצים לשימור, בפרט כעת שהצבא נדרש להגן על בריאות הציבור. כריתות עצים שאינם לצרכי הצבא – אל לו לצבא לבצע .

  • הכרחי להגביר את האכיפה במעברי הגבול , לבדוק מאיפה היגיעו עצים במכולות, ולהחמיר ענישה

  • הכרחי כמובן בכל תפקיד ובכל מקום להגן על הסביבה , על מהות החוק ומנהל תקין.

למכתב הנצחה ייחודי זה, הצטרפו 157 אנשים ומשפחות, למען עצירת כריתת עשרות אלפי האקליפטוסים בארץ ובפרט במחנות צה"ל המתפנים. והעלאת המודעות לערכם של העצים הגדולים.

אבקש , בשם כל הנרשמים , לפעול למען העלאת המודעות, ולהגן על האקליפטוסים במחנות צה"ל,

רבים מהאנשים, בחרו להנציח אחד מחללי נצר אחרון, צעירים שנמלטו מאימת השואה, בה איבדו את כל משפחתם, עלו לארץ בראשית דרכה, ונהרגו במלחמה. יהי זכרם ברוך, שלא יהיה קורבן חללינו לשווא.


אודה על העברת מכתבינו זה למפקדי החילות וראשי מערכת הבטחון, ולהביע הוקרה והערכה על פעילות חיילי הצבא ומפקדיו למניעת התפשטות המגפה, והגנה על בטחון ובריאות הציבור.

אסנת בנימין- צבא הגנה לעצים ישראל.


להורדת נוסח המכתב המלא ורשימת המנציחים:

מכתב הנצחה ליום הזיכרון ולמען הגנת העצים
Download • 363KB

על הגורמים המעורבים, על השיטה בקישור המצורף:

photo-1568607918870-9ddecf71275c.jpg

עצים הם תושבים | קיימות מקומית

צבא ההגנה לעצים | תנועת האקליפטוסים

bottom of page